מחקר אקדמי הוא מחקר, בו החוקר יוצא לבחון את שאלת המחקר שהציב. זוהי שאלה שכותב המאמר ניסח בעצמו. ההחלטה על שאלת המחקר, נובעת מהעניין של הכותב, או שהוטל עליו לחקור אותה, על ידי המרצה שלו. תפקיד הכותב הוא, לברר האם היא נכונה או שגויה.
ישנם כמהסוגי מחקר: מחקר עיוני המתבסס בעיקר על קריאת חומרים. זהו מחקר המתמקד בנושאים היסטוריים, שלא ניתן לבדוק אותם בשטח, או בשום צורה אחרת, פרט לסקירת תכנים שנכתבו באותה תקופה.
מחקר נוסף הוא מחקר כמותי, המתבסס על כמויות, כמו שאלונים וסקרים. סוג המחקר האחרון הוא מחקר איכותני, המתבסס על ידע, דעות פרטיות, היסטוריה ועוד. בו מתקיימים ראיונות פנים אל פנים עם הנבדקים.
מאמר זה יעסוק בשאלה איך כותבים השערת מחקר במחקרים כמותיים ואיכותניים.
מהי השערת מחקר ואיך כותבים אותה
השערת מחקר היא הסבר אפשרי לתופעה אותה חוקר הסטודנט, תשובה אפשרית לבעיה שנבדקת במחקר, או מסקנה אפשרית.
השערת המחקר היא תשובה נסיונית, זמנית, המנסה לענות על שאלת המחקר. היא מושפעת מתפיסות העולם של החוקר, מהרקע וידע העולם, ומצורת החשיבה שלו. לכן היא מנוסחת ונכתבת לפי הידע התיאורטי המוקדם שלו.
כתוצאה מכך, יכולות להיות כמה השערות לאותה שאלה. המחקר עצמו פועל לאשש את ההשערה בעזרת ניסויים שונים וסקרים, הבודקים את ההשערות, ומגיעים למסקנות חד משמעיות. אם ההשערה הייתה נכונה, הוא אשש אותה, אך אם הניסוי הביא לתוצאה הפוכה מההשערה, הוא הפריך אותה. שתי התוצאות קבילות בעולם המחקר, כמובן.
מה ההבדל בין מחקר כמותי ומחקר איכותני
ישנו הבדל משמעותי בין שני סוגי המחקרים, כל אחד בא לחדד נתונים אחרים, ומתבצע בצורה ייחודית לו:
השערת מחקר כמותי
השערות מחקר כמותי, מנבאות או מציעות קשר בין משתנים שונים. הן מנוסחות על פי רוב כניחוש מושכל, או קביעה שאפשר לבדוק אותה. ישנם שני סוגים עיקריים להשערות מחקר כמותי:
1. השערת האפס (מסומנת לעיתים קרובות כ- H0): מניחה שאין קשר או שאין הבדל משמעותי בין משתנים.
דוגמאות להשערת האפס:
דוגמאות להשערה חלופית:
השערת מחקר איכותני
השערות מחקר איכותני, הן פחות ספציפיות, ומשתמשות במטרות מחקר, ובשאלות לבחינה. בשונה ממחקר כמותי, שהוא ספציפי ומוגדר. במשך כתיבת המחקר, הכותב בודק שוב ושוב את ההשערות, ומנסח מחדש את השאלה וכיוון המחקר. הוא נדרש לעיתים לנוע קדימה ואחורה בתוכן, בהתאם לממצאים אותם גילה במהלך עבודתו.
לכן נדרשת מהחוקר פרספקטיבה רחבה במיוחד, תוך שימת לב לפרטים הקטנים, המשמעותיים גם הם. חשוב להדגיש כי הכתיבה אינה אסוציאטיבית, אלא סדורה ומאורגנת, ומתעצבת בצורה שיטתית, אך מדייקת את עצמה תוך כדי התהליך.
חשוב לדעת, כי כתיבה וניסוח של מחקר ושל השערת מחקר במחקר איכותני, מערבת אישית את הכותב בכל שלבי הכתיבה. דעותיו האישיות, כמו גם השקפות עולמו משפיעות על הניסוח והממצאים, אך נתון זה נלקח בחשבון באקדמיה, כחלק מהמכלול של כתיבת המאמר האיכותני.
השערות מחקר לדוגמא, יכולות להיות:
ינשוף עבודות אקדמיות- עוזרים לכם להצליח
אין ספק כי אחת המטלות הקשות המוטלות עליכם, הסטודנטים, היא כתיבת סמינריון. במיוחד אם אתם בעלי משפחה, או צריכים לעבוד, כדי לפרנס את עצמכם בתקופת הלימודים. וגם אם יש לכם עוד כמה אתגרים בחיים, כמו לכולם. אחת הדרכים להקל על עצמכם, היא להעביר את כתיבת העבודות, לטובים ביותר בתחום כתיבת העבודות.
ינשוף לא מתפשרת על פחות מהטוב ביותר, ומאפשרת לכם להנות משירות אישי ומסור, ברמה מקצועית גבוהה במיוחד. האומנות שלנו, היא כתיבת עבודות אקדמיות, ולכן יש לנו את כל המשאבים, כדי להגיע למקורות מידע חשובים ומקצועיים, ולספק לכם מוצר מוגמר מעולה במיוחד.
עבודה אקדמית היא הדרך הבטוחה שלכם, לסיים לימודים בצורה הטובה ביותר, ולקבלת עבודה מתגמלת בכיס ובלב. אנו מבטיחים לכם כתיבה מקצועית ומדוייקת, בהתאם לדרישות הספציפיות של המרצה שלכם, ובהתחייבות לאנונימיות ודיסקרטיות.
תוכלו ליצור איתנו קשר בטלפון 054-2259317, להתרשם מאיתנו באופן אישי, ולסיים בעזרתנו את לימודי התואר בקלות ובשמחה.